فهرست:

راهنمای خرید هارد اکسترنال | معرفی و انتخاب بهترین هارد اکسترنال

راهنمای خرید هارد اکسترنال: دنیای امروز پر از اطلاعات و خاطرات است، به همین دلیل است که حفظ امنیت همه چیز بسیار مهم شده است. ما از هارد دیسک های اکسترنال برای ذخیره تمام محتوای دیجیتال خود در یک مکان برای دسترسی آسان در هر کجا که هستیم استفاده می کنیم. هارد دیسک‌های خارجی به رایانه‌های شخصی، مک، تلفن‌های هوشمند و تبلت‌های ما متصل می‌شوند تا با لمس یک دکمه، فضای ذخیره‌سازی فوری را در اختیار ما قرار دهند.

این بدان معناست که هر زمان که به فضای ذخیره‌سازی جدید نیاز دارید، یک هارد دیسک خارجی یکی از بهترین راه‌ها برای دریافت آن بدون نیاز به هزینه‌ای است.برای خرید هارد اکسترنال عوامل زیادی وجود دارد که باید قبل از خرید جزئیات را هم در نظر بگیرید. در این مقاله تمام اطلاعاتی را که در مورد بهترین هارد اکسترنال موجود در بازار در حال حاضر نیاز دارید در اختیار شما قرار می دهیم.

هارد اکسترنال چیست؟

راهنمای خرید هارد اکسترنال

هارد دیسک های اکسترنال، حافظه خارجی قابل حمل دستگاه هایی هستند که از طریق پورت USB به کامپیوتر شما متصل می شوند. آنها برای ذخیره داده هایی مانند عکس های دیجیتال، فیلم ها و سایر فایل ها طراحی شده اند. هنگامی که می خواهید به داده های خود دسترسی داشته باشید، می توانید به سادگی هارد اکسترنال خود را وصل کنید و رایانه شما آن را به عنوان یک درایو قابل جابجایی تشخیص می دهد.

رایانه های شخصی و لپ تاپ های امروزی معمولا با یک ترابایت فضای ذخیره سازی داخلی عرضه می شوند. برای اکثر مردم، این فضای بیش از اندازه کافی برای ذخیره عکس، موسیقی، فیلم و انواع دیگر فایل های رسانه دیجیتال است. با این حال، از آنجایی که برنامه ها، بازی ها و سیستم عامل های جدید به طور مداوم در بازار عرضه می شوند، کاربران به سرعت به محدودیت ظرفیت هارد داخلی خود می رسند.

برای خرید هارد اکسترنال به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

راهنمای خرید هارد اکسترنال: خرید هارد اکسترنال یکی از هوشمندانه ترین سرمایه گذاری هایی است که علاقه مندان به محتوای دیجیتال می توانند انجام دهند. می‌توانید از یک هارد دیسک خارجی برای پشتیبان‌گیری از محتوای دیجیتالی خود در مکان دیگری در صورت از کار افتادن یا پر شدن دستگاه ذخیره‌سازی اولیه استفاده کنید.

ظرفیت هارد اکسترنال:

راهنمای خرید هارد اکسترنال

همانطور که می‌دانید مهمترین ویژگی هر درایو حافظه، ظرفیت آن‌ است. اگر تنها استفاده‌ی شما از یک درایو خارجی، فقط ذخیره‌سازی بلندمدت و بازبینی اطلاعات بوده، پیشنهاد ما به شما بیشترین ظرفیت موجود با کمترین هزینه‌ی ممکن است. در این حالت شما نیازی نیست چندان نگران جزئیاتی چون سرعت انتقال اطلاعات باشید. در نتیجه باید گفت از نکات مهم قبل از خرید هارد اکسترنال، مهم‌ترین بخش کاربرد شما از هارد مورد نظر است.

سرعت هارد اکسترنال:

اگر از درایو خود برای انتقال اطلاعات از سیستمی به سیستم دیگر استفاده می‌کنید، سرعت انتقال داده‌ی هارد مورد نظر به عامل مهمی تبدیل می‌شود و به همین دلیل برای یافتن بهترین هارد External موجود باید سرعت انتقال داده را نیز در اولویت بالایی قرار دهید.

سرعت چرخش دیسک تقریباً در همه مدل‌های معمولی هارد اکسترنال ۵،۴۰۰ دوربردقیقه است و مدل‌های رومیزی به‌دلیل ساختار فنی‌شان، هم در مدل‌های ۵،۴۰۰ و هم ۷،۲۰۰ دوربردقیقه عرضه می‌شود.

مدل‌های ۷،۲۰۰ دوربردقیقه تقریباً ۳۳ درصد سریع‌تر از نمونه‌های ۵،۴۰۰ هستند. نکته مهمی که درباره هاردهای اکسترنال بیشتر از سرعت چرخش اهمیت دارد، ارتباط آن با رایانه است؛ یعنی اگر شما هارد اکسترنالی با پشتیبانی از USB 3.0 را به درگاه USB 2.0 متصل کنید، سرعت شما به‌مراتب کمتر از حد انتظارتان خواهد بود. پس پیش از خرید، حتماً به نوع درگاه‌های کامپیوتر و حافظه دقت کنید.

هنگامی که به فایل‌های داخل یک حافظه مانند هارد اکسترنال یا فلش مموری دسترسی پیدا می‌کنید و از آن‌ها استفاده می‌کنید، شما از دید فنی در حال خواندن (Read) اطلاعات درایو هستید.

درگاه USB 3.0 و خانواده نسل اول USB 3.1 و USB 3.2 ازنظر سرعت یکسان هستند و حداکثر سرعت‌ انتقال پنج‌ گیگابیت‌برثانیه را ارائه خواهند داد.

استاندارد USB 2.0 حداکثر ۴۸۰ مگابیت‌برثانیه را انتقال می‌دهد؛ بدین‌معنی که هارددیسکی که قابلیت انتقال صد تا دویست مگابایت‌بر‌ثانیه را دارد، با اتصال به این درگاه سرعتی بیشتر از شش مگابایت‌برثانیه را تجربه نخواهد کرد. اتصال کابل تاندربولت و USB نوع C دیگر راه‌های ارتباطی بین حافظه‌های SSD و هارد اکسترنال و کامپیوتر هستند.

کابل تاندربولت (Thunderbolt):

thanderboltنام تجاری یک رابط سخت‌افزاری یا همون کابل معمولی گوشی و رایانه‌ است که توسط اینتل (با همکاری اپل) ساخته شده‌. این کابل به شما امکان میده وسایل جانبی خارجی رو به رایانه متصل کنید. کابل تاندربولت یک استاندارد اتصاله که میتونه مقدار زیادی انرژی و داده رو منتقل کنه.

از زمانی که اپل به تولید لپ تاپ‌ها و رایانه‌های دسکتاپ روی آورد، تاندربولت‌ها مراحل مختلفی رو طی کردن. تاندربولت 1 و 2 از اتصال Mini DisplayPort که به‌اختصار بهشون MDP گفته میشه، استفاده می‌کنن. تاندربولت 3 از اتصال USB-C از طریق همون پورت USB استفاده می‌کنه.

از اونجایی که اتصال USB-C بسیار محبوبه، آخرین نسخه به نام «کابل تاندربولت 3» رسما USB-C رو به‌عنوان سخت‌افزار فیزیکی خودش انتخاب کرده. یعنی شما می‌تونید از هر کابل تاندربولت 3 به‌عنوان کابل USB-C استفاده کنید و هر پورت تاندربولت 3 می‌تونه از کابل USB-C استفاده کنه.

زمانی که داده‌های خود را روی هارد اکسترنال کپی می‌کنید در اصل شما در حال نوشتن (Write) روی حافظه خود هستید. در حالت کلی سرعت انتقال اطلاعات در یک هارد اکسترنال به چهار عامل سرعت خواندن متوالی، سرعت نوشتن متوالی، سرعت خواندن تصادفی و سرعت نوشتن تصادفی وابسته است.

برای انتقال فایل‌های حجیم به هارد اکسترنال و کار کردن با این فایل‌ها، سرعت خواندن و نوشتن متوالی (Sequential) است که سرعت انتقال کلی هارد را تعیین می‌کند؛ پس در صورتی که شما قصد انتقال فایل‌های حجیم را با هارد اکسترنال خود دارید، بهترین هارد اکسترنال را سرعت نوشتن متوالی آن مشخص می‌کند.

سرعت خواندن و نوشتن تصادفی (Random) برای کار با فایل‌های کم حجمی است که در هارد اکسترنال ذخیره شده‌اند. برای مثال فایل‌های ورد و اکسل در هاردهای اکسترنالی که سرعت خواندن و نوشتن تصادفی بالاتری دارند سریع‌تر پیدا می‌شوند و راحت‌تر قابل دسترسی هستند.

در حالت کلی برای استفاده‌های روزمره، سرعت خواندن و نوشتن تصادفی عامل مهم‌تری است و از نکات مهم در خرید هارد اکسترنال محسوب می‌شود.

امنیت هارد اکسترنال:

راهنمای خرید هارد اکسترنال

پشتیبانی از رمزنگاری دستگاه برای امنیت بیشتر

اگر قرار است اطلاعات مهمی را در هارد اکسترنال خود ذخیره کنید، رمزنگاری یکی از ویژگی‌هایی است که بهتر است درایوتان از آن پشتیبانی کند. بسیاری از درایوها اکنون با راهکارهای نرم‌افزاری رمزنگاری اطلاعات سازگاری دارند و همین حد از امنیت برای اکثر کاربران کافی خواهد بود. اما اگر بنابر دلایلی، به‌دنبال امنیت بالاتر هستید باید درایوی را تهیه کنید که از رمزنگاری سخت‌افزاری نیز پشتیبانی کند.

اگر باز هم به‌دنبال امنیت بیشتر هستید، می‌توانید درایوهایی را تهیه کنید که دارای ورودی مستقیم پین کد هستند. برخی از درایوها دارای کیس‌های مقاوم و مستحکمی هستند که از دستکاری فیزیکی هارد دیسک جلوگیری می‌کنند.

برخی از مدل‌ها اگرچه ظرفیت ذخیره‌سازی بالایی را ارائه نمی‌دهند، اما با وجود یک لایه امنیتی اضافی در برد الکترونیکی (PCB)، امنیت بالاتری را در دسترس کاربر قرار می‌دهند. این لایه امنیتی معمولا توسط یک پوشش رزینی محافظت می‌شود تا افراد غیرمجاز امکان دسترسی به چیپ‌های حافظه و جداسازی آنها را به‌راحتی در اختیار نداشته باشند.

تفاوت بین هارد HDD و SSD چیست؟

تکنولوژی ذحیره سازی یکی دیگر از فاکتورهایی است که شما باید در هنگام خرید هارد اکسترنال آن را در نظر بگیرید. به طور کلی هاردهای اکسترنال از نظر تکنولوژی ذخیره سازی دارای دو نوع ssd و HDD هستند.

SSD به چه معناست:

SSD مخفف Solid State Drive به معنای درایو حالت جامد هست. شما می‌توانید هارد SSD رو به عنوان یک نسخه بزرگ‌تر و پیچیده‌تر فلش مموری USB تصور کنید، هاردهای SSD هیچ قطعه متحرکی ندارند و در عوض اطلاعات رو در میکروچیپ‌ها ذخیره می‌کنند.

حافظه های ssd معمولا درصد خرابی کمتری دارند اما در مقابل هزینه آنها بالاتر است و همچنین نسبت به هاردهای اکسترنال HDD ظرفیت کمتری نیز دارند.

راهنمای خرید هارد اکسترنال

تفاوت بین هارد HDD و SSD

HDD به چه معناست:

HDD مخفف Hard Drive Disk به معنای درایو سخت افزاری است که دیسک یک بازوی مکانیکی و هد خواندن و نوشتن دارد که روی پلاتر‌ها در حال حرکت است و اطلاعات رو از دیسک‌های ذخیره سازی می‌خواند، این تفاوت باعث میشه که هاردهای SSD بسیار سریع‌تر عمل کنند.

در حافظه‌های HDD معمولاً سرعت را با RPM نشان می‌دهند. از آنجایی که در HDD‌ها، فرآیند خواندن و نوشتن اطلاعات از طریق اجزای مکانیکی صورت می‌پذیرد، اصطلاح RPM بیانگر تعداد چرخش لنز روی دیسک در یک دقیقه است. هرچه عددی که مقابل اصطلاح فوق قرار می‌گیرد، بزرگتر باشد، سرعت انتقال اطلاعات بیشتر است.

برای خواندن و نوشتن اطلاعات هاردهای SSD از هیچ بازوی مکانیکی استفاده نمی‌کند و به جای آن از یک پردازنده تعبیه شده مرسوم به کنترلر برای انجام عملیات و خواندن داده‌ها استفاده می‌کند. SSD‌ها معمولا از حافظه فلش مبتنی بر NAND استفاده میکنه، این تکنولوژی نوعی حافظه پایدار یا غیر‌فرار هست و به این معنی که با خاموش کردن یا قطع جریان برق اطلاعات ذخیره شده در آن پاک نمیشوند.

چند نوع هارد اکسترنال داریم ؟

هارد اکسترنال HDD در دو نوع آداپتوردار و بدون آداپتور طراحی می شود که نوع آداپتوردار به دلیل داشتن آداپتور طراحی بزرگتری دارد و برق مصرف خود را به صورت مستقیم دریافت می کند. این نوع هاردها نیازی به برق سیستم ندارند و در صورت اتصال به لپ تاپ فشاری به آن وارد نمی کند، علاوه براین قطعی برق در آنها رخ نمی دهد و احتمال خرابی را نخواهند داشت.

بیشتر بخوانید…

معرفی کامل محصولات و لوازم جانبی برند لیتو

چه زمانی به هارد اکسترنال نیاز داریم؟

اگر یک دستگاه الکترونیکی مانند  لپ تاپ یا رایانه رومیزی  تلفن، تبلت، کنسول بازی یا سرور خانگی دارید، به یک هارد دیسک خارجی نیاز خواهید داشت. هارد های اکسترنال برای پشتیبان گیری از فایل های دیجیتال، دسترسی به داده ها از دستگاه های مختلف و ذخیره حجم زیادی از داده ها مفید هستند. آنها مخصوصاً در صورت داشتن چندین دستگاه مفید هستند زیرا می توانید به راحتی فایل ها را بین آنها جابجا کنید.

سخن آخر…

پس در نهایت برای خرید یک هارد درایو اکسترنال باید به ویژگی‌هایی چون ظرفیت، سرعت انتقال اطلاعات، امنیت و دوام آن توجه کرده و این ویژگی‌ها را با کارایی که از هارد دیسک اکسترنال خود انتظار دارید و بودجه‌ی خرید، متناسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه
فروشگاه
0 لیست علاقه مندی ها
حساب من