فهرست:

راهنمای خرید تلویزیون هوشمند-نکات کلیدی هنگام خرید TV

راهنمای خرید تلویزیون هوشمند:تلویزیون یکی از کاربردی ترین وسایل دیجیتالی در زندگی بشر است و در جنبه های متفاوتی مانند آموزش، سرگرمی، آگاهی و اخبار به کمک انسان می آید،و جزو مهم ترین ابزار ها در میان انسان ها می باشد. فرض کنید قصد خرید یک تلویزیون را دارید، با توجه به تعداد برند های داخلی و خارجی، وسیع بودن دامنه ی قیمت، تنوع مدل های معمول و مدل های پیشگام و در عین حال تبلیغات گسترده شرکت ها، آیا انتخاب بهترین گزینه برای شما کار راحتی می باشد؟

هدف ما در این مقاله این است که در 5 مرحله و با بررسی نیاز شما از تمامی ابعاد، انتخاب راحت تری را برای شما به ارمغان بیاوریم:

  1. راهنمای خرید تلویزیون هوشمند از لحاظ ابعاد
  2. مقایسه انواع صفحه نمایش تصویر
  3. راهنمای خرید تلویزیون هوشمند بر اساس قیمت
  4. تلوزیون OLED بهتره یا QLED

به دنبال خرید تلویزیون در چه ابعادی هستید؟

اینکه شما به دنبال خرید تلویزیون در چه ابعادی هستید تابع ویژگی های متفاوتی است. راهنمای خرید تلویزیون هوشمند بر اساس اینچ به شرح زیر هستند:

tv 2

  • طراحی مکان استفاده از تلویزیون و فضایی که برای آن در نظر گرفته اید.
  • برای مثال اگر بخواهید در اتاقی با مساحت کم تلویزیون با ابعاد بزرگ قرار دهید، ممکن است به مرور به چشمان شما اسیب برسد.
  • محل نصب تلویزیون در انتخاب ابعاد آن بسیار تاثیر گذار است.
  • اگر قصد دارید تلویزیون خود را روی دیوار نصب کنید باید قبل از خرید این موضوع را در نظر بگیرید که تلویزیون نصب شده روی دیوار از تلویزیونی که روی میز قرار داده شده کوچک تر به نظر میرسد.
  • نوع صفحه نمایش منحنی یا فلت بسیار در انتخاب ابعاد تلویزیون موثر است.
  • تلویزیون های منحنی بخاطر خمیدگی ای که در آنها وجود دارد نسبت به تلویزیون های هم اندازه ی خود در رده ی فلت کوچک تر به نظر میرسد.

اندازه صفحه

شاید مهم‌ترین بخش از انتخاب شما هنگام خرید تلویزیون جدید، اندازه‌ی صفحه‌ی آن باشد. اندازه‌ی صفحات تلویزیون به صورت قطری محاسبه می‌شود و این اندازه معمولا در بازه‌ی ۲۰ تا ۸۰ اینچ قرار دارد. تلویزیون‌هایی که در آشپزخانه یا اتاق خواب قرار می‌گیرند می‌توانند بین ۲۴ تا ۳۲ اینچ باشند؛ اما اگر قصد خرید تلویزیون اصلی منزل را دارید، اندازه‌ای بین ۵۰ تا ۶۵ اینچ پیشنهاد می‌شود. در صورتی که فاصله‌ی شما از تلویزیون خیلی زیاد باشد، می‌توانید به اندازه‌های بزرگ‌تر نیز فکر کنید.

اندازه تلویزیون (اینچ)عرض (سانتی‌متری)ارتفاق (سانتی‌متر)حداکثرفاصله تاتلویزیون(متر)
۳۲۷۰.۹۱۵.۷۱.۳
۴۰۸۸.۶۴۹.۸۱.۶
۴۳۹۵.۳۵۳.۶۱.۸
۵۰۱۱۰.۷۶۲.۲۲
۵۵۱۲۱.۷۶۸.۶۲.۴
۶۰۱۳۲.۸۷۴.۷۲.۶
۶۵۱۴۴.۰۸۱.۰۲.۷۵
۷۰۱۵۴.۹۸۷.۱۳.۰۵
۷۵۱۶۶.۱۹۳.۵۳.۷

 

نسبت ابعاد تلویزیون‌ها

tv 4

با توجه به این‌که قانون دقیق و سریعی برای تعیین اندازه‌ی صحیح تلویزیون نیست، میدان دید و حتی حدت بینایی خود را می‌توانید ملاک قرار دهید. البته راهنماهای بسیاری در اینترنت وجود دارد که می‌تواند در محاسبه‌ی فاصله‌ی نسبتا مناسب شما را یاری کند. یکی از ساده‌ترین راهکار‌ها، استفاده از نسبت ۱.۶ است که نتیجه‌ی خوبی را به همراه خواهد داشت. در این راهکار اگر قصد خرید یک تلویزیون Full HD را دارید، نزدیک‌ترین فاصله‌ای که می‌توانید با حفظ میدان دید نسبت به تلویزیون خود داشته باشید ۱.۶ برابر قطر تلویزیون است. بنابراین، اگر تلویزیون شما ۶۰ اینچی باشد، باید حداقل ۹۶ اینچ (هر اینچ معادل ۲.۵۳ سانتی‌متری) معادل تقریبا ۲.۵ متر از تلویزیون فاصله بگیرید.

اگر قصد خرید تلویزیونی با رزولوشن بالاتر (انواع 4K) دارید، می‌توانید از نسبت بزرگ‌تر (۲ تا ۲.۵) استفاده کنید. این موضوع بدین معنی است که برای فاصله‌های نزدیک نیز می‌‌توانید تلویزیون بزرگ‌تری خریداری کنید و به دلیل تراکم پیکسل بالاتر در این پنل‌ها، امکان تفکیک پیکسل‌ها حتی از فاصله‌ی نزدیک‌تر نیز مقدور نخواهد بود.

tv 1 1

می‌توانید این معادله را به صورت معکوس نیز انجام دهید تا قبل از خرید بزرگترین اندازه‌ی تلویزیونی که می‌توانید داشته باشید را به دست آورید. برای این‌کار، فاصله‌ی جای نشستن خود تا محل قرارگیری تلویزیون را به سانتی‌متر (متر ضرب در ۱۰۰) محاسبه کنید؛ سپس آن را تقسیم بر ۱.۶ کرده و در ادامه تقسیم بر ۲.۵۳ کنید تا قطر تلویزیون مطلوب شما به اینچ بدست بیاید. برای مثال اگر در ۲.۵ متری محل قرارگیری تلویزیون می‌نشینید، تلویزیونی ۶۰ اینچی برای شما ایده آل خواهد بود.

راهنمای خرید تلویزیون هوشمند

امروزه اکثر نمایشگرهای بزرگ از نوع اولترا اچ‌دی هستند و با توجه به کاهش قیمت این پنل‌‌ها، می‌توان گفت در حال حاضر خرید آن‌‌ها منطقی‌تر بوده و توصیه می‌شود. این تلویزیون‌ها به رزولوشن 4K با تراکم پیکسل بالا مجهز هستند. بدین معنی که حتی اگر از فاصله‌ی نزدیک به تماشای محتوای ویدیویی (البته به شرط استفاده از محتوای 4K) این تلویزیون‌ها بنشینید، جزئیات بیشتری را مشاهده خواهید کرد. بدین ترتیب می‌توانید در فاصله‌ی یک و نیم متری تلویزیون ۶۵ اینچی خود بنشینید و مشکلی از لحاظ تجربه‌ی تماشای تصاویر نداشته باشید. توجه داشته باشید که قرار نیست آن‌قدر جلو بنشینید که نتوانید کل تصویر را مشاهده کنید یا برعکس. بلکه باید در حدی از تلویزیون فاصله بگیرید که جزئیات تصویری که بابت آن هزینه‌ی بیشتر پرداخت کرده‌اید را از دست ندهید.

مقالات مرتبط:

راهنمای خرید بهترین رینگ لایت

نقد و بررسی تخصصی هدفون بلوتوثی اپل مدل AirPods Max

راهنمای خرید بهترین هندزفری و هدفون

معرفی و مقایسه انواع صفحه نمایش تصویر خرید تلویزین هوشمند مناسب شما

tv 3

معرفی و مقایسه انواع صفحه نمایش تصویر جهت خرید تلویزیون های مناسب شما از این جهت دارای اهمیت است که امروزه بر خلاف گذشته تنوع صفحه های نمایش بسیار زیاد شده و همین مسئله باعث سختی انتخاب می گردد.

  • در حال حاضر تلویزیون های پیشگام در بازار ایران تلویزیون های ال ای دی، کیو ال ای دی و او ال ای دی می باشد که در این مقاله به بررسی و مقایسه ی این سه نوع میپردازیم، ولی قبل از آن به تعدادی مفهوم در صفحات نمایش که در تمام تلویزیون ها مشترک است اشاره میکنیم.

اهمیت آشنایی با رزولوشن در هنگام خرید بهترین تلویزیون

اهمیت آشنایی با رزولوشن در هنگام خرید بهترین تلویزیون به شرح زیر است:

  • رزولوشن یا دقت تصویر به تعداد پیکسل موجود در صفحات نمایش گفته میشود که تاثیر مستقیمی در شفافیت تصویر پخش شده دارد.
  • شفافیت تصویر پخش شده از تلویزیون حاصل تعداد پیکسل های بالا میباشد، می توانیم بگوییم تعداد پیکسل بالا تصویر را شفاف تر یا به اصطلاح ( شارپ تر ) می کند.
  • امروزه تلویزیون های رده پایین دقت 720 پیکسلی و تلویزیون های رده میانی رزولوشن 1080پیکسلی یا همان فول اچ دی را دارا هستند.
  • شاید این سوال برای شما پیش بیاید که کار دقیق رزولوشن یا دقت تصویر چیست؟
  • دقت تصویر بالا در زمان پخش باعث میشود که تمام اجزا و ریزکاری های تصویر در هنگام پخش برای ما کاملا قابل رویت باشند و ما احساس واقعی تری نسبت به تصویر داشته باشیم.

اگر گیمر هستید، بهترین تلویزیون برای شما، تلویزیون با نرخ نوسازی بالاست!

اهمیت بالا بودن نرخ نوسازی تلویزیون در هنگام خرید این دستگاه:

  • میزان عوض شدن تصویر در هر ثانیه را نرخ تازه سازی میگویند و هر چقدر که نرخ تازه سازی بالاتر باشه تلویزیون تصویر روان تری را در اختیار ما میگذارد.
  • به همین سبب کسانی که به مسابقات ورزشی علاقه مند هستند یا علاقه ی زیادی به بازی های ویدیویی دارند در هنگام خرید تلویزیون حتما باید نرخ تازه سازی تلویزیون مورد نظر خود را چک کنند.
  • برای کسانی که از کنسول های بازی استفاده میکنند بهتر است که برای خرید تلویزیون به سراغ تلویزیون هایی بروند که نرخ تازه سازی آنها حداقل 120 هرتز باشد.

کنتراست بالا چه تاثیری در کیفیت و کارکرد تلویزیون دارد؟

اهمیت کنتراست بالا در راهنمای خرید تلویزیون هوشمند به شرح زیر است:

  • کنتراست بالا  یا همان تضاد در رنگ ها موردی است که رنگ ها را عمیق یا به اصطلاح پر رنگ نشان میدهد و جزییات را برای بیننده محسوس تر میکند.
  • قابل ذکر است که تلویزیون هایی که کنتراست پایینی ذارند، رنگ سیاه را متمایل به خاکستری نشان میدهند.
  • اگر طبیعی بودن رنگ ها و کیفیت آن ها برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است حتما فاکتور کنتراست را در هنگام خرید تلویزیون در نظر داشته باشید.

چرا هنگام خرید بهترین تلویزیون باید به نرخ اچ دی آر HDR توجه ویژه ای داشته باشیم؟

راهنمای خرید تلویزیون هوشمند

نمایش تلویزیون های HDR

اهمیت بالا بودن نرخ اچ دی آر HDR در راهنمای خرید بهترین تلویزیون به شرح زیر است:

  • اچ دی آر تضاد میان رنگ ها را با قوت بیشتری به نمایش میگذارد.
  • به این شکل که تمامی رنگ به خصوص رنگ های تیره با روحی عمیق تر و واقعی تر در صفحه ی تصویر به نمایش در می آیند و صحنه هایی شبیه به صحنه های سه بعدی یا فراتر از واقعیت تولید میکند.

راهنمای خرید تلویزیون های ال ای دی؟ تلویزیون LED چیست؟

نحوه عملکرد و ویژگی های تلویزیون LED در مقاله تلویزیون چی بخریم؟ به صورت زیر میباشد:

  • تلویزیون های ال ای دی در اصل همان تلویزیون های ال سی دی هستند که به جای لامپ های فلورسنت از سیستم نورافشانی ال ای دی استفاده میکنند.
  • به این شکل که لامپ ها در پنل پشتی تلویزیون قرار گرفته اند، و ردیف شدن آنها در کنار هم سبب ایجاد نمایشگری با ضخامت کمتر از ال سی دی میشود.
  • نوع لامپ های تلویزیون های ال ای دی با ال سی دی متفاوت می باشد  و لامپ های ال ای دی طول عمر مفید بیشتری در حدود 30000 تا 60000 ساعت را دارا هستند که عمر بیشتر تلویزیون ال ای دی را نسبت به تلویزیون های ال سی دی که با لامپ های فلورسنت کار میکردند تضمین میکند.

 

راهنمای خرید تلوزیون های او ال ای دی؟ تلویزیون OLED چه ویژگی هایی دارد؟

در ادامه راهنمای خرید تلویزیون هوشمند به مهم ترین ویژگی ها و امکانات تلویزیون های OLED میپردازیم.

در این نوع از تلویزیون ها بر خلاف تلویزیون های ال ای دی لایه ای از ال ای دی های اورگانیک در پیکسل ها قرار دارد که میتواند به صورت مجزا نور تولید کند و به نوعی میتوان گفت بسیار تکامل یاقته تر از ال ای دی ها هستند و در هنگام خرید و انتخاب میان او ال ای دی و ال ای دی به غیر از هزینه کمتر استدلال دیگری برای انتخاب ال ای دی ها وجود ندارد. حال به تعدادی از مزیت های او ال ای دی ها می پردازیم:

  • کیفیت تصویر در هر زاویه ای که فرد به آن نگاه میکند یکسان است.
  • تضاد رنگی بسیار بالا است و رنگ بسیار پر روح و عمیق یا به زبان ساده تر خیلی پررنگ نشان داده میشوند.
  • در او ال ای دی ها از میلوینها پیکسل روشنایی جداگانه استفاده می گردد که این موضوع موجب به نمایش درآمدن تصویری با کیفیت می شود.
  • کنتراست و رزولوشن بالا موجب می شود که ما تصویری با وضوح بالا و شفافیت بسیار مناسب در اختیار داشته باشیم.

امکانات و قابلیت های تلویزیون های کیو ال ای دی چیست؟ تلویزیون QLED بخریم؟

در ادامه راهنمای خرید تلویزیون هوشمند به بررسی ویژگی ها و امکانات تلویزیون های منحنی QLED میپردازیم:

  • منشا تلویزیون های کیو ال ای دی از شرکت سامسونگ است بنابراین دور از انتظار نیست که بهترین کیو ال ای دی ها را در جهان ما در برند سامسونگ یافت کنیم.
  • تلویزیون های کیو ال ای دی در بسیار از فاکتور های فنی نزدیک به او ال ای دی ها هستند اما برخی تفاوت ها میان این دو دیده میشود، برای مثال این نوع از تلویزیون ها پشتیبانی غیر قابل انکاری از تمامی طیف های رنگی دارند و تصاویر را بسیار واقعی به نمایش میگذارند.
  • در مقایسه با ال ای دی ها کیفیت تصویر بالا تری دارند که البته این موضوع دور از ذهن هم نمی توانست باشد.

تلویزیون چی بخریم؟ OLED بهتره یا QLED؟

مقایسه ی دو دسته تلویزیون اولد OLED و کیولد QLED

راهنمای خرید تلویزیون هوشمند

مقایسه ی تلویزیون OLED و QLED

پیش از مقایسه دو نوع تلویزیون OLED و QLED ذکر این نکته ضروری است که بسیاری از فروشندگان و خریداران به اشتباه او ال ای دی را «اولد» و کیو ال ای دی را «کیولد» میخوانند. سعی کنید از این دو واژه به اشتباه استفاده نکنید!

در بازار خرید تلویزیون شک اصلی خریداران اغلب اوقات میان دو رده ی او ال ای دی و کیو ال ای دی بوده است، حال سعی ما بر این است تا با انجام مقایسه این درست برتری ای نسبی میان یکی از این دو رده ایجاد کنیم. تلویزیون های او ال ای دی و کیو ال ای دی شباهت های بسیاری با هم دارند و اغلب تفاوت های آن ها مربوط به طراحی ظاهری آن ها میشود. در ادامه به بررسی مهم ترین شباهت ها و تفاوت های این دو دسته از تلویزیون ها میپردازیم. همچنین مزایا و معایب هر یک را نیز در مقایسه با هم بررسی میکنیم.

مقایسه تلویزیون OLED و QLED از نظر حجم رنگ

مقایسه تلویزیون OLED و QLED از نظر حجم رنگ به قرار زیر است:

  • در مقایسه حجم رنگ، تلویزیون های کیو ال ای دی نسبت به او ال ای دی ها برتری مشهودی دارند.
  • چرا که استفاده ی تلویزیون های کیو ال ای دی از نقاط کوانتومی باعث شده این گونه تلویزیون ها از نظر دقت رنگ و روشنایی رنگ عملکرد فوق العاده ای داشته باشند.
  • می توان گفت عملکرد حجم رنگ در کیو ال ای دی تا 30% از او ال ای دی بهتر است.

مقایسه تلویزیون های فلت و خمیده از نظر زاویه دید

راهنمای خرید تلویزیون هوشمند

مقایسه تلویزیون های فلت و خمیده

مقایسه تلویزیون های OLED و QLED از نظر زاویه دید به شرح زیر است:

  • شرکت سامسونگ این ادعا را دارد که در نسل جدید کیو ال ای دی ها یکنواخت بودن کیفیت تصویر در زوایای دید متعدد را به سر حد خود رسانده، اما در عمل کارشناسان معتقدند که کیو ال ای دی ها هم تراز بهترین ال ای دی های موجود در بازار هستند از این نظر و نه بیشتر!
  • ضعف نسبی تلویزیون های کیو ال ای دی در حالیست که کیفیت یکسان در زاویه دید های متفاوت در تلویزیون های او ال ای دی هنوز هم جزو مزیت های برجسته و معرف این نوع از تلویزیون ها می باشد و در این مقایسه او ال ای دی ها برتری کامل دارند.

مقایسه مصرف انرژی در تلویزیون های او ال ای دی و کیو ال ای دی

مقایسه مصرف انرژی در تلویزیون های او ال ای دی و کیو ال ای دی به صورت زیر است:

  • تلویزیون های کیو ال ای دی مصرف بسیار پایینی دارند و به ازای هر پیکسل روشن برق مصرف میکنند.
  • در تلویزیون های او ال ای دی پیکسل های خاموشی که رنگ مشکی تولید میکنند برق مصرفی ندارند.
  • بسیار جالب است اگر بدانید که به ازای تیرگی رنگ تصویر برقی که توسط پیکسل ها استفاده میشود پایین تر می آید و این بدان معناست که کیو ال ای دی ها مصرف برق پایینی دارند اما او ال ای دی ها در پایین بودن مصرف برق اعجوبه هستند!

مقایسه تلویزیون های فلت و خمیده از نظر سطح تیرگی رنگ

مقایسه تلویزیون های OLED و QLED از نظر سطح تیرگی رنگ به صورت زیر میباشد:

  • هر چقدر عمق تیرگی و سیاهی رنگ مشکی در نمایشگر بیشتر باشد کنتراست تصویر بالاتر است.
  • تلویزیون های کیو ال ای دی به دلیل استفاده از نور زمینه حتی با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته بازهم قادر به دستیابی سطح سیاهی مطلق نیستند.
  • اما در تصویر او ال ای دی ها عمیق ترین رنگ سیاه را میتوان یافت و زمانی که صحبت از کنتراست بالا و سطح تیرگی باشد تلویزیون های او ال ای دی حرف اول را می زنند.

در نهایت تلویزیون OLED بخریم بهتره یا تلویزیون QLED

ol va q

OLED و QLED

با این اوصاف بهتر است تلویزیون QLED بخریم یا OLED؟

  • تلویزیون های او ال ای دی و کیو ال ای دی توسط ما در 4سطح مقایسه شدند که برتری نسبتا کاملی با تلویزیون های او ال ای دی بود.
  • تلوزیون های او ال ای دی از نظر دسترسی برای خرید و قیمت هم از کیو ال ای دی ها نسبتا جلو تر هستند و از تمام جوانب خریدار را متقاعد میکند.

مقالات مرتبط

راهنمای خرید بهترین رینگ لایت

نقد و بررسی تخصصی هدفون بلوتوثی اپل مدل AirPods Max

راهنمای خرید بهترین هندزفری و هدفون

تلویزیون خوب با قیمت مناسب چی بخریم؟

حتما قبل از اقدام برای خرید این موضوع را برای خود مشخص کنید که برای خرید تلویزیون مناسب و با کیفیت چه هزینه ای را باید پرداخت کنید؟

برای مثال ممکن است فرد با توجه به نوع کاربری ای که در آن نیاز به تلویزیون دارد به دنبال خرید تلویزیون های ارزان قیمت در تعداد بالا باشد، که در آن صورت تلویزیون های داخلی و ساخت ایران بسیار توصیه میشود.

اما بسیاری از افراد نیز به دنبال خرید یک تلویزیون با کیفیت و مناسب برای منزل خود هستند. در این مواقع دیگر تنها فاکتور قسمت مهم نیست و بسیاری از عناصر دیگر نیز که در بالا به آن ها مفصلا پرداختیم اهمیت پیدا میکنند.

 نتیجه گیری نهایی و نگاهی اجمالی به خلاصه مطلب راهنمای خرید تلویزیون هوشمند

در این بخش ما سعی کردیم چکیده ای از تمام قسمت ها را به صورت خلاصه در اختیار شما بگذاریم.

  • در گام اول ما به برسی ابعاد تلویزیون مورد نظر پرداختیم، و به این نتیجه رسیدیم که با توجه به فضایی که در آن قصد استفاده از تلویزیون را داریم از ابعاد متفاوتی می توانیم استفاده کنیم.
  •  البته اینکه هدف ما از خرید تلویزیون چیست و آن را برای چه کاری می خواهیم هم کم اهمیت نیست برای مثال فردی که تلویزیون را برای ضبط دوربین های مدار بسته می خواهد سراغ تلویزیون های بزرگ نمی رود.
  • در مرحله دوم ما سعی بر معرفی بهترین صفحه نمایش داشتیم که نتیجه ی مقایسه میان تلویزیون های او ال ای دی و کیو ال ای دی برتری کامل او ال ای دی ها بود.
  • همچنین ما در مقایسه میان تلویزیون های فلت و منحنی این مسئله را بازگو کردیم که در ابعاد خانگی فلت ها بسیار مناسب تر هستند و منحنی ها به دلیل تکنولوژی پیشرفته ی خود خدمات پس از فروش کمی را دارا هستند. اما در ابعاد بالای 55 اینچ منحنی ها مناسب تر می باشند.

راهنمای خرید تلویزیون هوشمند:تلویزیون یکی از کاربردی ترین وسایل دیجیتالی در زندگی بشر است و در جنبه های متفاوتی مانند آموزش، سرگرمی، آگاهی و اخبار به کمک انسان می آید،و جزو مهم ترین ابزار ها در میان انسان ها می باشد. فرض کنید قصد خرید یک تلویزیون را دارید، با توجه به تعداد برند های داخلی و خارجی، وسیع بودن دامنه ی قیمت، تنوع مدل های معمول و مدل های پیشگام و در عین حال تبلیغات گسترده شرکت ها، آیا انتخاب بهترین گزینه برای شما کار راحتی می باشد؟

هدف ما در این مقاله این است که در 5 مرحله و با بررسی نیاز شما از تمامی ابعاد، انتخاب راحت تری را برای شما به ارمغان بیاوریم:

  1. راهنمای خرید تلویزیون هوشمند از لحاظ ابعاد
  2. مقایسه انواع صفحه نمایش تصویر
  3. راهنمای خرید تلویزیون هوشمند بر اساس قیمت
  4. تلوزیون OLED بهتره یا QLED

به دنبال خرید تلویزیون در چه ابعادی هستید؟

اینکه شما به دنبال خرید تلویزیون در چه ابعادی هستید تابع ویژگی های متفاوتی است. راهنمای خرید تلویزیون هوشمند بر اساس اینچ به شرح زیر هستند:

tv 2

  • طراحی مکان استفاده از تلویزیون و فضایی که برای آن در نظر گرفته اید.
  • برای مثال اگر بخواهید در اتاقی با مساحت کم تلویزیون با ابعاد بزرگ قرار دهید، ممکن است به مرور به چشمان شما اسیب برسد.
  • محل نصب تلویزیون در انتخاب ابعاد آن بسیار تاثیر گذار است.
  • اگر قصد دارید تلویزیون خود را روی دیوار نصب کنید باید قبل از خرید این موضوع را در نظر بگیرید که تلویزیون نصب شده روی دیوار از تلویزیونی که روی میز قرار داده شده کوچک تر به نظر میرسد.
  • نوع صفحه نمایش منحنی یا فلت بسیار در انتخاب ابعاد تلویزیون موثر است.
  • تلویزیون های منحنی بخاطر خمیدگی ای که در آنها وجود دارد نسبت به تلویزیون های هم اندازه ی خود در رده ی فلت کوچک تر به نظر میرسد.

اندازه صفحه

شاید مهم‌ترین بخش از انتخاب شما هنگام خرید تلویزیون جدید، اندازه‌ی صفحه‌ی آن باشد. اندازه‌ی صفحات تلویزیون به صورت قطری محاسبه می‌شود و این اندازه معمولا در بازه‌ی ۲۰ تا ۸۰ اینچ قرار دارد. تلویزیون‌هایی که در آشپزخانه یا اتاق خواب قرار می‌گیرند می‌توانند بین ۲۴ تا ۳۲ اینچ باشند؛ اما اگر قصد خرید تلویزیون اصلی منزل را دارید، اندازه‌ای بین ۵۰ تا ۶۵ اینچ پیشنهاد می‌شود. در صورتی که فاصله‌ی شما از تلویزیون خیلی زیاد باشد، می‌توانید به اندازه‌های بزرگ‌تر نیز فکر کنید.

اندازه تلویزیون (اینچ)عرض (سانتی‌متری)ارتفاق (سانتی‌متر)حداکثرفاصله تاتلویزیون(متر)
۳۲۷۰.۹۱۵.۷۱.۳
۴۰۸۸.۶۴۹.۸۱.۶
۴۳۹۵.۳۵۳.۶۱.۸
۵۰۱۱۰.۷۶۲.۲۲
۵۵۱۲۱.۷۶۸.۶۲.۴
۶۰۱۳۲.۸۷۴.۷۲.۶
۶۵۱۴۴.۰۸۱.۰۲.۷۵
۷۰۱۵۴.۹۸۷.۱۳.۰۵
۷۵۱۶۶.۱۹۳.۵۳.۷

 

نسبت ابعاد تلویزیون‌ها

tv 4

با توجه به این‌که قانون دقیق و سریعی برای تعیین اندازه‌ی صحیح تلویزیون نیست، میدان دید و حتی حدت بینایی خود را می‌توانید ملاک قرار دهید. البته راهنماهای بسیاری در اینترنت وجود دارد که می‌تواند در محاسبه‌ی فاصله‌ی نسبتا مناسب شما را یاری کند. یکی از ساده‌ترین راهکار‌ها، استفاده از نسبت ۱.۶ است که نتیجه‌ی خوبی را به همراه خواهد داشت. در این راهکار اگر قصد خرید یک تلویزیون Full HD را دارید، نزدیک‌ترین فاصله‌ای که می‌توانید با حفظ میدان دید نسبت به تلویزیون خود داشته باشید ۱.۶ برابر قطر تلویزیون است. بنابراین، اگر تلویزیون شما ۶۰ اینچی باشد، باید حداقل ۹۶ اینچ (هر اینچ معادل ۲.۵۳ سانتی‌متری) معادل تقریبا ۲.۵ متر از تلویزیون فاصله بگیرید.

اگر قصد خرید تلویزیونی با رزولوشن بالاتر (انواع 4K) دارید، می‌توانید از نسبت بزرگ‌تر (۲ تا ۲.۵) استفاده کنید. این موضوع بدین معنی است که برای فاصله‌های نزدیک نیز می‌‌توانید تلویزیون بزرگ‌تری خریداری کنید و به دلیل تراکم پیکسل بالاتر در این پنل‌ها، امکان تفکیک پیکسل‌ها حتی از فاصله‌ی نزدیک‌تر نیز مقدور نخواهد بود.

tv 1 1

می‌توانید این معادله را به صورت معکوس نیز انجام دهید تا قبل از خرید بزرگترین اندازه‌ی تلویزیونی که می‌توانید داشته باشید را به دست آورید. برای این‌کار، فاصله‌ی جای نشستن خود تا محل قرارگیری تلویزیون را به سانتی‌متر (متر ضرب در ۱۰۰) محاسبه کنید؛ سپس آن را تقسیم بر ۱.۶ کرده و در ادامه تقسیم بر ۲.۵۳ کنید تا قطر تلویزیون مطلوب شما به اینچ بدست بیاید. برای مثال اگر در ۲.۵ متری محل قرارگیری تلویزیون می‌نشینید، تلویزیونی ۶۰ اینچی برای شما ایده آل خواهد بود.

راهنمای خرید تلویزیون هوشمند

امروزه اکثر نمایشگرهای بزرگ از نوع اولترا اچ‌دی هستند و با توجه به کاهش قیمت این پنل‌‌ها، می‌توان گفت در حال حاضر خرید آن‌‌ها منطقی‌تر بوده و توصیه می‌شود. این تلویزیون‌ها به رزولوشن 4K با تراکم پیکسل بالا مجهز هستند. بدین معنی که حتی اگر از فاصله‌ی نزدیک به تماشای محتوای ویدیویی (البته به شرط استفاده از محتوای 4K) این تلویزیون‌ها بنشینید، جزئیات بیشتری را مشاهده خواهید کرد. بدین ترتیب می‌توانید در فاصله‌ی یک و نیم متری تلویزیون ۶۵ اینچی خود بنشینید و مشکلی از لحاظ تجربه‌ی تماشای تصاویر نداشته باشید. توجه داشته باشید که قرار نیست آن‌قدر جلو بنشینید که نتوانید کل تصویر را مشاهده کنید یا برعکس. بلکه باید در حدی از تلویزیون فاصله بگیرید که جزئیات تصویری که بابت آن هزینه‌ی بیشتر پرداخت کرده‌اید را از دست ندهید.

مقالات مرتبط:

راهنمای خرید بهترین رینگ لایت

نقد و بررسی تخصصی هدفون بلوتوثی اپل مدل AirPods Max

راهنمای خرید بهترین هندزفری و هدفون

معرفی و مقایسه انواع صفحه نمایش تصویر خرید تلویزین هوشمند مناسب شما

tv 3

معرفی و مقایسه انواع صفحه نمایش تصویر جهت خرید تلویزیون های مناسب شما از این جهت دارای اهمیت است که امروزه بر خلاف گذشته تنوع صفحه های نمایش بسیار زیاد شده و همین مسئله باعث سختی انتخاب می گردد.

  • در حال حاضر تلویزیون های پیشگام در بازار ایران تلویزیون های ال ای دی، کیو ال ای دی و او ال ای دی می باشد که در این مقاله به بررسی و مقایسه ی این سه نوع میپردازیم، ولی قبل از آن به تعدادی مفهوم در صفحات نمایش که در تمام تلویزیون ها مشترک است اشاره میکنیم.

اهمیت آشنایی با رزولوشن در هنگام خرید بهترین تلویزیون

اهمیت آشنایی با رزولوشن در هنگام خرید بهترین تلویزیون به شرح زیر است:

  • رزولوشن یا دقت تصویر به تعداد پیکسل موجود در صفحات نمایش گفته میشود که تاثیر مستقیمی در شفافیت تصویر پخش شده دارد.
  • شفافیت تصویر پخش شده از تلویزیون حاصل تعداد پیکسل های بالا میباشد، می توانیم بگوییم تعداد پیکسل بالا تصویر را شفاف تر یا به اصطلاح ( شارپ تر ) می کند.
  • امروزه تلویزیون های رده پایین دقت 720 پیکسلی و تلویزیون های رده میانی رزولوشن 1080پیکسلی یا همان فول اچ دی را دارا هستند.
  • شاید این سوال برای شما پیش بیاید که کار دقیق رزولوشن یا دقت تصویر چیست؟
  • دقت تصویر بالا در زمان پخش باعث میشود که تمام اجزا و ریزکاری های تصویر در هنگام پخش برای ما کاملا قابل رویت باشند و ما احساس واقعی تری نسبت به تصویر داشته باشیم.

اگر گیمر هستید، بهترین تلویزیون برای شما، تلویزیون با نرخ نوسازی بالاست!

اهمیت بالا بودن نرخ نوسازی تلویزیون در هنگام خرید این دستگاه:

  • میزان عوض شدن تصویر در هر ثانیه را نرخ تازه سازی میگویند و هر چقدر که نرخ تازه سازی بالاتر باشه تلویزیون تصویر روان تری را در اختیار ما میگذارد.
  • به همین سبب کسانی که به مسابقات ورزشی علاقه مند هستند یا علاقه ی زیادی به بازی های ویدیویی دارند در هنگام خرید تلویزیون حتما باید نرخ تازه سازی تلویزیون مورد نظر خود را چک کنند.
  • برای کسانی که از کنسول های بازی استفاده میکنند بهتر است که برای خرید تلویزیون به سراغ تلویزیون هایی بروند که نرخ تازه سازی آنها حداقل 120 هرتز باشد.

کنتراست بالا چه تاثیری در کیفیت و کارکرد تلویزیون دارد؟

اهمیت کنتراست بالا در راهنمای خرید تلویزیون هوشمند به شرح زیر است:

  • کنتراست بالا  یا همان تضاد در رنگ ها موردی است که رنگ ها را عمیق یا به اصطلاح پر رنگ نشان میدهد و جزییات را برای بیننده محسوس تر میکند.
  • قابل ذکر است که تلویزیون هایی که کنتراست پایینی ذارند، رنگ سیاه را متمایل به خاکستری نشان میدهند.
  • اگر طبیعی بودن رنگ ها و کیفیت آن ها برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است حتما فاکتور کنتراست را در هنگام خرید تلویزیون در نظر داشته باشید.

چرا هنگام خرید بهترین تلویزیون باید به نرخ اچ دی آر HDR توجه ویژه ای داشته باشیم؟

راهنمای خرید تلویزیون هوشمند

نمایش تلویزیون های HDR

اهمیت بالا بودن نرخ اچ دی آر HDR در راهنمای خرید بهترین تلویزیون به شرح زیر است:

  • اچ دی آر تضاد میان رنگ ها را با قوت بیشتری به نمایش میگذارد.
  • به این شکل که تمامی رنگ به خصوص رنگ های تیره با روحی عمیق تر و واقعی تر در صفحه ی تصویر به نمایش در می آیند و صحنه هایی شبیه به صحنه های سه بعدی یا فراتر از واقعیت تولید میکند.

راهنمای خرید تلویزیون های ال ای دی؟ تلویزیون LED چیست؟

نحوه عملکرد و ویژگی های تلویزیون LED در مقاله تلویزیون چی بخریم؟ به صورت زیر میباشد:

  • تلویزیون های ال ای دی در اصل همان تلویزیون های ال سی دی هستند که به جای لامپ های فلورسنت از سیستم نورافشانی ال ای دی استفاده میکنند.
  • به این شکل که لامپ ها در پنل پشتی تلویزیون قرار گرفته اند، و ردیف شدن آنها در کنار هم سبب ایجاد نمایشگری با ضخامت کمتر از ال سی دی میشود.
  • نوع لامپ های تلویزیون های ال ای دی با ال سی دی متفاوت می باشد  و لامپ های ال ای دی طول عمر مفید بیشتری در حدود 30000 تا 60000 ساعت را دارا هستند که عمر بیشتر تلویزیون ال ای دی را نسبت به تلویزیون های ال سی دی که با لامپ های فلورسنت کار میکردند تضمین میکند.

 

راهنمای خرید تلوزیون های او ال ای دی؟ تلویزیون OLED چه ویژگی هایی دارد؟

در ادامه راهنمای خرید تلویزیون هوشمند به مهم ترین ویژگی ها و امکانات تلویزیون های OLED میپردازیم.

در این نوع از تلویزیون ها بر خلاف تلویزیون های ال ای دی لایه ای از ال ای دی های اورگانیک در پیکسل ها قرار دارد که میتواند به صورت مجزا نور تولید کند و به نوعی میتوان گفت بسیار تکامل یاقته تر از ال ای دی ها هستند و در هنگام خرید و انتخاب میان او ال ای دی و ال ای دی به غیر از هزینه کمتر استدلال دیگری برای انتخاب ال ای دی ها وجود ندارد. حال به تعدادی از مزیت های او ال ای دی ها می پردازیم:

  • کیفیت تصویر در هر زاویه ای که فرد به آن نگاه میکند یکسان است.
  • تضاد رنگی بسیار بالا است و رنگ بسیار پر روح و عمیق یا به زبان ساده تر خیلی پررنگ نشان داده میشوند.
  • در او ال ای دی ها از میلوینها پیکسل روشنایی جداگانه استفاده می گردد که این موضوع موجب به نمایش درآمدن تصویری با کیفیت می شود.
  • کنتراست و رزولوشن بالا موجب می شود که ما تصویری با وضوح بالا و شفافیت بسیار مناسب در اختیار داشته باشیم.

امکانات و قابلیت های تلویزیون های کیو ال ای دی چیست؟ تلویزیون QLED بخریم؟

در ادامه راهنمای خرید تلویزیون هوشمند به بررسی ویژگی ها و امکانات تلویزیون های منحنی QLED میپردازیم:

  • منشا تلویزیون های کیو ال ای دی از شرکت سامسونگ است بنابراین دور از انتظار نیست که بهترین کیو ال ای دی ها را در جهان ما در برند سامسونگ یافت کنیم.
  • تلویزیون های کیو ال ای دی در بسیار از فاکتور های فنی نزدیک به او ال ای دی ها هستند اما برخی تفاوت ها میان این دو دیده میشود، برای مثال این نوع از تلویزیون ها پشتیبانی غیر قابل انکاری از تمامی طیف های رنگی دارند و تصاویر را بسیار واقعی به نمایش میگذارند.
  • در مقایسه با ال ای دی ها کیفیت تصویر بالا تری دارند که البته این موضوع دور از ذهن هم نمی توانست باشد.

تلویزیون چی بخریم؟ OLED بهتره یا QLED؟

مقایسه ی دو دسته تلویزیون اولد OLED و کیولد QLED

راهنمای خرید تلویزیون هوشمند

مقایسه ی تلویزیون OLED و QLED

پیش از مقایسه دو نوع تلویزیون OLED و QLED ذکر این نکته ضروری است که بسیاری از فروشندگان و خریداران به اشتباه او ال ای دی را «اولد» و کیو ال ای دی را «کیولد» میخوانند. سعی کنید از این دو واژه به اشتباه استفاده نکنید!

در بازار خرید تلویزیون شک اصلی خریداران اغلب اوقات میان دو رده ی او ال ای دی و کیو ال ای دی بوده است، حال سعی ما بر این است تا با انجام مقایسه این درست برتری ای نسبی میان یکی از این دو رده ایجاد کنیم. تلویزیون های او ال ای دی و کیو ال ای دی شباهت های بسیاری با هم دارند و اغلب تفاوت های آن ها مربوط به طراحی ظاهری آن ها میشود. در ادامه به بررسی مهم ترین شباهت ها و تفاوت های این دو دسته از تلویزیون ها میپردازیم. همچنین مزایا و معایب هر یک را نیز در مقایسه با هم بررسی میکنیم.

مقایسه تلویزیون OLED و QLED از نظر حجم رنگ

مقایسه تلویزیون OLED و QLED از نظر حجم رنگ به قرار زیر است:

  • در مقایسه حجم رنگ، تلویزیون های کیو ال ای دی نسبت به او ال ای دی ها برتری مشهودی دارند.
  • چرا که استفاده ی تلویزیون های کیو ال ای دی از نقاط کوانتومی باعث شده این گونه تلویزیون ها از نظر دقت رنگ و روشنایی رنگ عملکرد فوق العاده ای داشته باشند.
  • می توان گفت عملکرد حجم رنگ در کیو ال ای دی تا 30% از او ال ای دی بهتر است.

مقایسه تلویزیون های فلت و خمیده از نظر زاویه دید

راهنمای خرید تلویزیون هوشمند

مقایسه تلویزیون های فلت و خمیده

مقایسه تلویزیون های OLED و QLED از نظر زاویه دید به شرح زیر است:

  • شرکت سامسونگ این ادعا را دارد که در نسل جدید کیو ال ای دی ها یکنواخت بودن کیفیت تصویر در زوایای دید متعدد را به سر حد خود رسانده، اما در عمل کارشناسان معتقدند که کیو ال ای دی ها هم تراز بهترین ال ای دی های موجود در بازار هستند از این نظر و نه بیشتر!
  • ضعف نسبی تلویزیون های کیو ال ای دی در حالیست که کیفیت یکسان در زاویه دید های متفاوت در تلویزیون های او ال ای دی هنوز هم جزو مزیت های برجسته و معرف این نوع از تلویزیون ها می باشد و در این مقایسه او ال ای دی ها برتری کامل دارند.

مقایسه مصرف انرژی در تلویزیون های او ال ای دی و کیو ال ای دی

مقایسه مصرف انرژی در تلویزیون های او ال ای دی و کیو ال ای دی به صورت زیر است:

  • تلویزیون های کیو ال ای دی مصرف بسیار پایینی دارند و به ازای هر پیکسل روشن برق مصرف میکنند.
  • در تلویزیون های او ال ای دی پیکسل های خاموشی که رنگ مشکی تولید میکنند برق مصرفی ندارند.
  • بسیار جالب است اگر بدانید که به ازای تیرگی رنگ تصویر برقی که توسط پیکسل ها استفاده میشود پایین تر می آید و این بدان معناست که کیو ال ای دی ها مصرف برق پایینی دارند اما او ال ای دی ها در پایین بودن مصرف برق اعجوبه هستند!

مقایسه تلویزیون های فلت و خمیده از نظر سطح تیرگی رنگ

مقایسه تلویزیون های OLED و QLED از نظر سطح تیرگی رنگ به صورت زیر میباشد:

  • هر چقدر عمق تیرگی و سیاهی رنگ مشکی در نمایشگر بیشتر باشد کنتراست تصویر بالاتر است.
  • تلویزیون های کیو ال ای دی به دلیل استفاده از نور زمینه حتی با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته بازهم قادر به دستیابی سطح سیاهی مطلق نیستند.
  • اما در تصویر او ال ای دی ها عمیق ترین رنگ سیاه را میتوان یافت و زمانی که صحبت از کنتراست بالا و سطح تیرگی باشد تلویزیون های او ال ای دی حرف اول را می زنند.

در نهایت تلویزیون OLED بخریم بهتره یا تلویزیون QLED

ol va q

OLED و QLED

با این اوصاف بهتر است تلویزیون QLED بخریم یا OLED؟

  • تلویزیون های او ال ای دی و کیو ال ای دی توسط ما در 4سطح مقایسه شدند که برتری نسبتا کاملی با تلویزیون های او ال ای دی بود.
  • تلوزیون های او ال ای دی از نظر دسترسی برای خرید و قیمت هم از کیو ال ای دی ها نسبتا جلو تر هستند و از تمام جوانب خریدار را متقاعد میکند.

مقالات مرتبط

راهنمای خرید بهترین رینگ لایت

نقد و بررسی تخصصی هدفون بلوتوثی اپل مدل AirPods Max

راهنمای خرید بهترین هندزفری و هدفون

تلویزیون خوب با قیمت مناسب چی بخریم؟

حتما قبل از اقدام برای خرید این موضوع را برای خود مشخص کنید که برای خرید تلویزیون مناسب و با کیفیت چه هزینه ای را باید پرداخت کنید؟

برای مثال ممکن است فرد با توجه به نوع کاربری ای که در آن نیاز به تلویزیون دارد به دنبال خرید تلویزیون های ارزان قیمت در تعداد بالا باشد، که در آن صورت تلویزیون های داخلی و ساخت ایران بسیار توصیه میشود.

اما بسیاری از افراد نیز به دنبال خرید یک تلویزیون با کیفیت و مناسب برای منزل خود هستند. در این مواقع دیگر تنها فاکتور قسمت مهم نیست و بسیاری از عناصر دیگر نیز که در بالا به آن ها مفصلا پرداختیم اهمیت پیدا میکنند.

 نتیجه گیری نهایی و نگاهی اجمالی به خلاصه مطلب راهنمای خرید تلویزیون هوشمند

در این بخش ما سعی کردیم چکیده ای از تمام قسمت ها را به صورت خلاصه در اختیار شما بگذاریم.

  • در گام اول ما به برسی ابعاد تلویزیون مورد نظر پرداختیم، و به این نتیجه رسیدیم که با توجه به فضایی که در آن قصد استفاده از تلویزیون را داریم از ابعاد متفاوتی می توانیم استفاده کنیم.
  •  البته اینکه هدف ما از خرید تلویزیون چیست و آن را برای چه کاری می خواهیم هم کم اهمیت نیست برای مثال فردی که تلویزیون را برای ضبط دوربین های مدار بسته می خواهد سراغ تلویزیون های بزرگ نمی رود.
  • در مرحله دوم ما سعی بر معرفی بهترین صفحه نمایش داشتیم که نتیجه ی مقایسه میان تلویزیون های او ال ای دی و کیو ال ای دی برتری کامل او ال ای دی ها بود.
  • همچنین ما در مقایسه میان تلویزیون های فلت و منحنی این مسئله را بازگو کردیم که در ابعاد خانگی فلت ها بسیار مناسب تر هستند و منحنی ها به دلیل تکنولوژی پیشرفته ی خود خدمات پس از فروش کمی را دارا هستند. اما در ابعاد بالای 55 اینچ منحنی ها مناسب تر می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 12 =

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه
فروشگاه
0 لیست علاقه مندی ها
حساب من