فهرست:

راهنمای خرید دوربین عکاسی برای مبتدیان

راهنمای خرید دوربین عکاسی برای مبتدیان:آیا به دنبال اولین دوربین واقعی خود هستید؟ آیا می خواهید بدانید به دنبال چه چیزی باشید و چگونه انتخاب کنید؟ در سال 2023، شما گزینه های زیادی دارید، اما صحبت در مورد مگاپیکسل، فناوری بدون آینه، نوع منظره یاب و سایر اصطلاحات فنی می تواند بسیار گیج کننده و بسیار سریع باشد.

به همین دلیل، در این راهنمای خرید دوربین عکاسی برای مبتدیان، قصد داریم همه چیز را برای شما شرح دهیم. به طور خاص، می‌خواهیم انواع مختلف دوربین‌ها و ویژگی‌های کلیدی را که باید جستجو کنید، به‌علاوه نکات ساده‌ای را برای دستیابی به مدل مناسب برای نیازهای شما به اشتراک می‌گذاریم. بیایید در ابتدا انتخاب درست داشته باشیم.

راهنمای خرید دوربین عکاسی

خود را آماده کنید: تجهیزات عکاسی با کیفیت بالا اغلب به سرمایه گذاری قابل توجهی نیاز دارند.

انواع دوربین

اکنون که (امیدواریم) بودجه خود را تعیین کرده اید، زمان آن رسیده است که بفهمید کدام نوع دوربین برای شما مناسب است؟

به طور کلی، شما چهار گزینه اصلی دارید:

  1. دوربین های نقطه و عکس بگیرید
  2. دوربین های بریج
  3. دوربین های DSLR
  4. دوربین های بدون آینه

2

دوربین های Point-and-shoot جمع و جور و راحت هستند. به طور کلی، آنها برای مبتدیان طراحی شده اند و دارای حالت های خودکار برای عکاسی آسان و بدون نیاز به دانش هستند. متأسفانه، لنزها داخلی هستند و قابل تعویض نیستند، اگرچه معمولاً محدوده بزرگنمایی گسترده ای را پوشش می دهند. از نظر کیفیت، دوربین‌های نقطه‌ای از کامپکت‌های ارزان و غیر الهام‌بخش تا سطح حرفه‌ای را در بر می‌گیرد.

دوربین‌های بریج مفهوم نقطه‌ای را می‌گیرند و آن را به دنده‌های بالا می‌برند. در حالی که دوربین‌های بریج لنزهای قابل تعویض را ارائه نمی‌دهند، اما کنترل بیشتری بر تنظیمات دوربین، همراه با دستگیره‌های بزرگ‌تر، ارگونومی بهبود یافته و بدنه‌های مقاوم‌تر ارائه می‌دهند.

دوربین‌های DSLR دوربین‌های کلاسیک و فانتزی با تمام دکمه‌ها و لنزهای بزرگ هستند. دوربین‌های DSLR پایین‌تر کیفیت تصویر خوبی را ارائه می‌کنند و به کاربران کنترل زیادی می‌دهند، در حالی که دوربین‌های DSLR رده‌بالا دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌های پیشرفته هستند، مانند عکاسی پیوسته سریع رعد و برق، ردیابی فوکوس خودکار پیچیده، و قاب فوق‌العاده مقاوم. مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از لنزها و فلاش‌ها، و همچنین گجت‌های بی‌شماری دیگر برای انواع جلوه‌های خلاقانه را خواهید یافت.

سیستم‌های بدون آینه این روزها بسیار محبوب هستند و ویژگی‌های دوربین‌های DSLR را در بدنه‌های کوچک‌تر جمع می‌کنند. آنها کیفیت و تطبیق پذیری بسیار خوبی را ارائه می دهند و به لطف پیشرفت در فناوری حسگرهای بدون آینه، بسیاری از عکاسان بدون آینه را به عنوان آینده می بینند.

البته، در پایان روز، هیچ یک از این انواع دوربین به وضوح بهترین نیستند – بلکه برای کاربران مختلف و انواع مختلف عکاسی خوب هستند. انتخاب نوع دوربین به‌جای استفاده از گزینه‌ای با جذاب‌ترین ویژگی‌ها، تشخیص آنچه می‌خواهید عکاسی کنید و نحوه عکاسی از آن است.

بنابراین، اگر به دنبال یک مدل فوق جمع و جور طراحی شده برای مبتدیان هستید، پیشنهاد می‌کنم دوربینی را انتخاب کنید، مخصوصاً اگر هرگز قصد ندارید از اصول اولیه عبور کنید. از سوی دیگر، اگر هدف شما عکاسی جدی است، دوربین DSLR سطح پایه یا بدون آینه احتمالا بهترین است.

این دوربین ها کیفیت تصویر عالی را با قیمت مناسب ارائه می دهند. البته، اگر می خواهید کمی بیشتر هزینه کنید، ممکن است به خرید یک دوربین DSLR یا دوربین بدون آینه سطح بالا فکر کنید، اگرچه این مدل‌ها عمدتاً خود را از نظر ویژگی‌های سطح بالا متمایز می‌کنند که ممکن است استفاده زیادی از آنها نداشته باشید، بنابراین قبل از آن مدت زیادی فکر کنید.

قیمت

همه دوربین ها هزینه زیادی دارند، و گاهی اوقات مقدار زیادی از آن – شاید کاربردی در ابتدا برای شما نداشته باشد، بنابراین تعیین بودجه محل خوبی برای شروع است. ساده ترین رویکرد برای بودجه بندی دوربین، ارائه یک پنجره قیمت باریک است. اگر فکر می کنید می خواهید کمتر از 40 میلیون تومان خرج کنید، غرق در انتخاب خواهید شد، اما اگر محدوده 20 تا 30 میلیون تومان را هدف قرار دهید، گزینه های شما بسیار قابل مدیریت خواهند بود.

در حالی که در حال بررسی بودجه دوربین خود هستید، در نظر بگیرید که چه لوازم جانبی دیگری ممکن است نیاز داشته باشید یا بخواهید. تمام بودجه خود را صرف یک بدنه دوربین بدون لنز نکنید. و بسته به نوع عکاسی که قصد انجام آن را دارید، ممکن است بخواهید سه پایه ، فلاش خارجی، باتری های اضافی و کارت های حافظه هم تهیه کنید.

سنسور

هنگامی که نوع دوربین عالی را انتخاب کردید، باید نحوه مقایسه سنسورهای مختلف را بدانید که به سه روش کلیدی متفاوت است:

  1. اندازه وضوح (مگاپیکسل)
  2. قابلیت ISO بالا بیایید به نوبه خود به هر ویژگی نگاه دقیق تری بیندازیم
  3. اندازه سنسور
3 1

توجه داشته باشید که سنسورهای بزرگتر اغلب مگاپیکسل بیشتری ارائه می دهند که در بخش بعدی به اهمیت آن می پردازیم…

هر چه سنسور بزرگتر باشد ، کیفیت تصویر بهتر است (همه موارد دیگر برابر هستند). به همین دلیل، سنسورهای بزرگ معمولاً گران هستند و همچنین تمایل دارند به جای مبتدیان، به دست حرفه ای ها راه پیدا کنند.

در واقع، بزرگترین سنسورهای مصرف کننده به عنوان فول فریم شناخته می شوند و به اندازه یک نگاتیو 35 میلی متری هستند. اما اکثر دوربین های موجود در بازار دارای سنسورهای کوچکتر از فول فریم هستند. به این موارد معمولاً برش داده شده یا APS-C گفته می شود. سپس سنسورهای کوچک‌تری وجود دارند که به نام چهار سوم شناخته می‌شوند و حتی سنسورهای کوچک‌تر (اگرچه وقتی به زیر چهار سوم رسیدید، منحصراً به دوربین‌های کامپکت و بریج نگاه خواهید کرد).

اگر هدف اصلی شما گرفتن تصاویر واضح و تمیز است، پس توصیه می‌کنم حداقل یک سنسور چهار سوم بخرید (و از شما می‌خواهم گزینه‌های APS-C و حتی گزینه‌های فول فریم اقتصادی را در نظر بگیرید). گفته می‌شود، سنسورهای بزرگ‌تر با بدنه‌های دوربین بزرگ‌تر مطابقت دارند، بنابراین یک سنسور کوچک‌تر معاوضه‌ای است که ارزش آن را دارد، به خصوص اگر قصد دارید مکررا سفر کنید یا دوست دارید یک دوربین را در جیب خود حمل کنید.

بیشتر بخوانید… راهنمای خرید لپ تاپ| 8 نکته کلیدی برای خرید لپ تاپ مناسب بودجه شما

وضوح (مگاپیکسل)

این روزها دوربین‌های با مگاپیکسل بالا همه‌گیر شده‌اند. دوربین هایی مانند Canon EOS R5 و Nikon Z7 II با کیفیت 45 مگاپیکسل، Sony a7R IV به وضوح 61 مگاپیکسل و صحبت از یک مدل 80+ مگاپیکسلی از Canon دارید. اما این همه مگاپیکسل چه چیزی به شما کمک می کند؟ دو چیز: چاپ بزرگ و برش عرض جغرافیایی.

به عبارت دیگر، یک دوربین 61 مگاپیکسلی به شما امکان می‌دهد تا پرینت‌های غول‌پیکری با جزئیات زیاد تولید کنید، یا به شما اجازه می‌دهد سوژه خود را برای یک نمای بزرگ‌نمایی کنید.

متأسفانه، تعداد مگاپیکسل بالاتر با چندین اشکال قابل توجه همراه است. به عنوان مثال، مگاپیکسل های بیشتر تمایل به کاهش قابلیت های ISO بالا دارند تا در نور کم، تصاویری پر سر و صدا و نامرتب ثبت کنید. همچنین، وضوح با اندازه فایل ارتباط مستقیم دارد، بنابراین با یک دوربین با وضوح بالا، کارت های حافظه و هارد کامپیوتر خود را بسیار سریعتر پر می کنید.

قبل از اینکه اقدام به خرید دوربین 40+ مگاپیکسلی کنید، از خود بپرسید: آیا واقعاً به این تعداد مگاپیکسل نیاز دارم؟ گاهی وقت ها صرفه جویی لازم است!

4

دوربین‌های مگاپیکسلی بالا قیمت بالاتری دارند: آن‌ها فضای ذخیره‌سازی کارت حافظه و هارد دیسک شما را زودتر پر می‌کنند.

قابلیت ISO بالا

برخی از دوربین ها می توانند با ISO 3200، ISO 6400 و فراتر از آن بدون ایجاد نویز قابل توجه عکسبرداری کنند، در حالی که برخی دیگر برای تولید تصاویر قابل استفاده از ISO 800 تلاش می کنند. در اینجا، این تفاوت تا حدی تابع اندازه است، جایی که سنسورهای بزرگتر عملکرد بهتری در نور کم ارائه می دهند، اما همچنین تابعی از فناوری حسگر است، که در آن انواع خاصی از سنسورها (که اغلب در گران ترین دوربین ها یافت می شوند) بهتر از سایرین هستند.

متأسفانه، تعیین قابلیت های ISO بالا یک دوربین به تنهایی از روی برگه مشخصات آن دشوار است، بنابراین مهم است که قبل از خرید هر مدل خاص، نظرات عملی را بخوانید، به خصوص اگر عکاسی در نور کم برای شما جالب باشد.

کیفیت لنز (و انتخاب لنز)

یک سنسور فقط به اندازه لنزی که در مقابل آن قرار می دهید خوب است. اگر لنز شما تار است، پس می‌توانید بهترین حسگر جهان را داشته باشید، اما عکس‌های شما نیز تار می‌شوند. اگر قصد خرید دوربین نقطه‌ای و عکاسی یا بریج را دارید، محدوده زوم مدل‌های مختلف را مقایسه کنید. از خود بپرسید: چقدر زوم نیاز دارم؟

برخی از لنزها طیف وسیعی را پوشش می دهند و بنابراین می توانند بسیاری از ژانرهای عکاسی از مناظر گرفته تا پرندگان و هر چیزی را که بین آنها وجود دارد انجام دهند. لنزهای دیگر دارای محدوده زوم محدودتری هستند که بسته به علایق شما ممکن است خوب باشد یا ممکن است مشکل ساز شود.

راهنمای خرید دوربین عکاسی

با دوربین‌های DSLR و مدل‌های بدون آینه، باید حداقل یک لنز بخرید – در غیر این صورت، دوربین شما نمی‌تواند عکس بگیرد. خوشبختانه، گزینه‌های لنز تقریباً بی‌پایان هستند و تقریباً برای هر ژانر عکاسی، از پرتره گرفته تا خیابان، حیات وحش و فراتر از آن، لنزهایی وجود دارد. بسیاری از دوربین ها به عنوان کیت های همراه با بدنه و لنز دوربین ارائه می شوند. این لنزهای “کیت” معمولاً کیفیت پایین تری دارند اما مطمئناً می توانند نتایج خوبی داشته باشند.

برخی از لنزها بر اساس چندین عامل اصلی گرانتر از سایرین هستند: آنها نور زیادی را وارد می کنند، و تصاویر بسیار واضح و بدون اعوجاج تولید می کنند. آنها همچنین ممکن است دارای فواصل کانونی بلندتر یا محدوده بزرگنمایی بزرگ باشند و اغلب با استانداردهای دقیق تر و بادوام تر ساخته می شوند. در واقع، انتخاب لنز عالی اغلب به سختی انتخاب یک دوربین عالی است.

با این حال، به عنوان یک مبتدی، اغلب منطقی است که با یک لنز کیت شروع کنید، زمانی را صرف توسعه علایق عکاسی خود کنید و سپس در صورت نیاز به لنزهای تخصصی تر ارتقا دهید.

ویژگی های کلیدی اضافی

تا این مرحله، ما روی موارد ضروری دوربین تمرکز کرده ایم، ویژگی هایی که همیشه باید قبل از انتخاب دوربین به آنها فکر کنید. اما بسته به ژانرهای مورد علاقه شما، ویژگی های اضافی زیادی وجود دارد که ارزش در نظر گرفتن دارد. در این بخش، به چند مورد از بزرگ‌ترین آنها اشاره می‌کنیم که با این موارد شروع می‌شود:

فوکوس خودکار و سرعت رانندگی

اگر می‌خواهید از اکشن عکاسی کنید! ورزش، حیات وحش یا پرندگان و… به دوربینی با فوکوس خودکار پیشرفته و سرعت عکس‌برداری مداوم بالا نیاز دارید. به دنبال مدل هایی باشید که دارای الگوریتم های ردیابی پیچیده هستند (به عنوان مثال، فوکوس خودکار چشم انسان یا حیوان). همچنین به دنبال 10+ فریم در ثانیه و همچنین بافر عمیق (50+ فریم) باشید.

ماندگاری

برخی از دوربین ها برای دوام ساخته شده اند، در حالی که برخی دیگر برای کنترل باران خفیف تلاش می کنند. اگر قصد دارید بیشتر عکس های خود را در داخل خانه بگیرید، دوام ممکن است برای شما مهم نباشد. اما اگر از مناظر، حیات وحش، ورزش یا حتی رویدادهای خارج از منزل عکس می‌گیرید، هر چه دوربین شما از نظر آب و هوا بیشتر محافظت کند، بهتر است.

ارگونومی و هندلینگ

برخی از دوربین‌ها به لطف ویژگی‌های مفیدی مانند صفحه نمایش کامل، عملکرد لمسی و جوی استیک‌های فوکوس خودکار، در دست گرفتن راحت هستند و به‌علاوه کار با آن‌ها آسان است.

6

و در نهایت…

برای هر دوربینی که در نظر می گیرید، مطمئن شوید که به دقت به لیست مشخصات زیر نگاه کنید. اگر ویژگی‌ای وجود دارد که شدیداً می‌خواهید، مانند یک صفحه نمایش لمسی کاملاً مفصل، مطمئن شوید که دوربینی را که شامل آن است بگیرید!

در اینجا یک لیست طولانی از ویژگی های دیگر وجود دارد که ارزش در نظر گرفتن دارد:

  • اتصال بی سیم فلاش
  • دو اسلات کارت حافظه
  • تثبیت کننده تصویر
  • پشتیبانی از فایل های RAW
  • قابلیت فیلمبرداری (HD، 4K و …)
  • پشتیبانی از میکروفون خارجی
  • حالت های عکاسی (برای جلوه های خلاقانه)
  • عمر باتری
  • وزن

نتیجه گیری

خرید یک دوربین دیجیتال می تواند ترسناک باشد، و اغلب این احساس را به شما می دهد که انتخاب ها هرگز پایانی ندارند. امیدواریم که این مقاله شفافیت را به شما ارائه کرده باشد – و اکنون برای اولین خرید دوربین خود آماده هستید. همچنین، مهم است که به خاطر داشته باشید: در حالی که انتخاب دوربین اهمیت دارد، تقریباً هر مدلی که وجود دارد می‌تواند عکس‌های عالی بگیرد. پس زیاد استرس نداشته باشید!

digital photography school

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 4 =

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

منو
خانه
فروشگاه
0 لیست علاقه مندی ها
حساب من